Hvad er MKP?

Ja, det er et rigtigt godt spørgsmål.

Karetmager Mikkel Kristian Pedersen etablerede i februar 1923 firmaet M. K. Pedersen, som en produktionsvirksomhed for karrosserier.
For at tage et lille udpluk af hvad man lavede kan nævnes, dansk bygget førerhuse til bl.a. lastvogne. Dengang kom lastbilerne til landet uden førerhus, hvorefter at karetmageren byggede det op i træ, for så at beklæde det med karrosseri plader, det var håndarbejde  hele vejen igennem.

 

Kølekasser til lastvogne blev det også til, bunde til øl anker med navne som bl.a. Carlsberg og Tuborg. De var meget populære, og enhver der havde en hjemmebar, med respekt for sig selv, havde dem selvfølgelig hængende på væggene. Og hvem ville tro det, men selv musikinstrumenter som guitar lavede man, og små glasfiber både, det var lidt om hvad man lavede på M.K.Pedersens Karrosserifabrik.

Men det der nok interessere os mest er glasfibervognen, MKP. De blev produceret i Kolding, fra slutningen af 50 erne´. Opfindsomheden var stor, de runde hjørner som MKPen har, blev kopieret fra den gamle folkevogns rugbrød, ja det var dengang, hvor der var midtersprosser i forruden, formen på vognen gør at vindmodstanden er lav.
Sidelisterne som sidder på MKP`er kørte datidens lastbiler også rundt med. De buede vinduer klarede man, når den lokale rugbrøds fabrik var færdig med dagens produktion, så var ovnene stadig varme, plexiglasset blev så varmet op inde i ovnen, formen var klar til at modtage de føjelige plader, som så fik lov til at ligge til afkøling.
Dobbelte ruder kom så i 60´erne, disse blev lavet af fremmede firmaer ude i byen.

De første vogne der trillede ud fra M. K. Pedersens karrosserifabrik i Kolding var med almindelig undervogn, men der gik ikke mange år før at det blev med galvaniseret undervogn. Udviklingen af campingvognen fortsatte, der var hele tiden nye tiltag, flamingoen blev erstattet af polyurethanskum.
Danmark er jo et lille land, så man eksportere MKP vognene til bl.a. Grønland, Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Svejts, USA, England, Frankrig og licens til Japan.

Først introducerede de den lille Petit som var tiltænkt at blive trukket af en VW Folkevogn. I året 1961 bestod programmet af 3 modeller, Petit, Midi og Grand med karosserilængder på 2,5m, 2,98m og 3,2m.

I 1964 fik Grand modellen tillagt benævnelsen IV og som helt ny model kom Grandessen med en karosserilængde på 4,44 meter.
I 1967-68 var nyheden fra MKP en Grand V. Denne havde en karosserilængde på 4 meter og placerede sig lige imellem Grand IV og Grandessen.
I 1970 startede eksporten til USA. Samtidig med produktionen af campingvogne havde man også en omfattende produktion af bl.a. mælketanke, fryse og kølecontainere og tanke til flydende gods. Der blev produceret kanaler som blev anvendt i Legoland ligesom man havde fundet ud af, at anvende den samme maskine til at forme landskaber i polyurethanskum, som blev brugt til at sprøjte isolering i vognene.
I 1971 var årsproduktionen på rundt 500 vogne og på det tidspunkt var der omkring 100 ansatte.
I 1973 var den lille Petit helt udgået af programmet. Samtidig med at man introducerede en helt ny model under navnet Grandesse Royal med en karosserilængde på 5,45 meter. På denne model var siderne gjort mere rette og vognen var med Bofors vinduer, pris 27.485 kroner.

Ved fabrikkens 50 års jubilæum i 1973, bliver dette fejret med en ny model, og det gamle runde MKP logo, bliver erstattet af det mere firkantet MKP, som vi kender det i dag.
I 1974 blev programmet udvidet med modellen Grandesse Super Royal på 5,7 meter.

Under oliekrisen i 1975 blev produktions processen og materialer utrolig kostbar. Men selvom der var økonomiske problemer, fandt de en løsning og genindførte bl.a. produktionen af den lille Petit. Og i årene derefter blev mange ting udviklet og bl.a. på campingudstilling i Essen efteråret 1976, hvor man for første gang viste en MKP husvogn ”mobile home”, samt at kunne levere campingvognene i forskellige farver Hvid og Gul.

I 1979 introducerede MKP fabrikken muligheden for farverne Sugar- Brown og Appel- Green. Dette år blev MKP Caravans introduceret i England.
I 1982 er der modelskifte igen, hvor Smutti´en ser dagens lys, med en længde på 2,7 meter er den MKPs mindste campingvogn. Den blev en stor succes, med et produktionstal på rundt 100 enheder, hvilket var mere end halvdelen af produktionen dette år.
I 1987 var produktionen 600 enheder og fabrikkens omsætning lå på omkring 20 millioner kroner, hvoraf campingvogndelen stod for cirka en tredjedel.
Desværre fortsatte det ikke for i 1988, hvor de sidste vogne blev produceret lå prislejet for en Smutti på 34.900 kroner og 129,975 kroner for en Super Royal.

MKP`erne er meget forskellige indvendig. Det skyldes, at man kunne bestille dem indrettet helt efter behov og pengepung. Man har ikke noget præcis tal for, hvor mange vogne der er bygget, der gættes på omkring 6-8000 og produktionen fortsætter frem til ca. 1988, hvor fabrikken må lukke.

Der er stadig ca. 1000 vogne på nummer plader som triller rundt på de danske veje.

""En vogn, der har overlevet tidens tand i stor stil"", det kan man vist godt sige uden at overdrive.

Med tak for det journalistiske materiale fra Elsebeth og Arne Davidsen